اصول مدیریت وب سایت – آموزش نحوه وبمستری سایت

فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای نقش محوری در زندگی ما ایفا می کند و حرفه ای بودن در فضای وب می تواند به شما کمک کند تا شغلی پر درآمد داشته باشید، به همین دلیل است که امروزه افراد بیشتری کنجکاو هستند تا در مورد اینکه چگونه می توانند تبدیل به یک مدیر وبسایت یا وبمستر پر درآمد شوند اطلاعاتی را کسب کنند.

پیش‌بینی‌ها در مورد دنیای آینده تأیید می‌کند که حوزه‌هایی که انجام آن‌ها بدون مهارت رایانه امکان‌پذیر نخواهد بود، رشد خواهند کرد و در سال‌های آینده تقاضا برای وب‌مسترها افزایش یابد . برای کسانی که می خواهند در آینده شغل پر درآمدی داشته باشند پیشنهاد خوبیست که با افزایش مهارت های مورد نیاز تبدیل به یک وبمستر حرفه ای شوند.

مدیر سایت یا وبمستر کیست ؟

اولین قدم برای نزدیک شدن به این حرفه این است که بفهمید مدیر وب سایت کیست . با گذشت سالها معنای نسبت داده شده به این اصطلاح تغییر کرده است، در حال حاضر وقتی در مورد مدیران وب سایت صحبت می کنیم به آن حرفه ای اشاره می کنیم که مهارت ها و شایستگی های مدیریت یک وب سایت را دارد.

در حقیقت نقش و وظایف تخصص وبمستری در طول زمان تغییر کرده است. در سال‌های اولیه گسترش وب‌سایت‌ها، مدیر وب‌سایت شخصیت حرفه‌ای بود که شخصاً همه جنبه های وبسایت ارکنترل کرده و وظیفه مدیریت تک تک جنبه‌های پروژه سایت به او سپرده می شد. این امر به این دلیل امکان پذیر بود که وب سایت ها نسبتاً ساده بودند و عمدتاً عملکردی آموزنده برای خوانندگان و مشتریان بالقوه داشتند.

امروزه غیرممکن است که مدیر وب سایتی وجود داشته باشد که بتواند به تنهایی از پس مدیریت همه قسمت های یک سایت برآید، زیرا امروزه وب سایت ها بسیار پیچیده تر شده اند، ویژگی های متعددی اضافه شده و رقابت آنلاین نیز به طور تصاعدی افزایش یافته است. بنابراین ، مدیر وب‌سایت امروزه یک حرفه‌ای است که دانش زیادی در زمینه فناوری اطلاعات دارد، اما همچنین می‌داند که چگونه با سایر کارشناسان حوزه وب همکاری کند و چگونه یک تیم را هماهنگ کند تا اطمینان حاصل شود که همه برای رسیدن به یک هدف مشترک که موفقیت سایت است کار می‌کنند.

مدیر وب سایت یا وبسمتر حرفه ای با مهارت های مدیریت یک وب سایت، وظیفه بهینه سازی و پشتیبانی سایت را برعهده دارد.

کاری که یک وب مستر انجام می دهد :

کارکردهایی که یک متخصص وب باید داشته باشد توسعه و مدیریت یک وب سایت است و این کار به تعداد بی شماری از فعالیت های مختلف نیاز دارد، به ویژه برای وب سایت هایی که پروژه های بلندپروازانه دارند و طیف گسترده ای از ویژگی ها و خدمات را به مشتریان ارائه می دهند.

بنابراین مدیر وبسایت با نظارت و بررسی جنبه های کلی سایت باید اطمینان حاصل کند که همه چیز طبق برنامه پیش می رود. یک متخصص خوب باید بتواند جنبه های فنی سایت را مدیریت کند.

بهتر است با یک مثال وظیفه وبمستر سایت را شرح دهیم :

تصور کنید مدیر یک رستوران بزرگ هستید ، در چنین حالتی وظیفه شما نظارت بر کارکرد دیگر نیروهای رستوران است،برای نظارت بهتر باید در تمام زمینه های مربوط به رستوران تخصص کافی داشته باشید.برای مثال شما باید حرفه آشپزی را بلد باشید تا بتوانید روی کار آشپز رستوران نظارت کنید،باید ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشید تا روی عملکرد گارسون ها نظارت کنید و از طرفی مسئول تامین اجناس خواهید بود و بسیاری از مسائل دیگر.

اما از طرفی خود شما نیاز نیست تا آشپزی کنید و یا غذا را به سر میز مهمانان ببرید،بلکه وظیفه شما نظارت کامل بر تمامی قسمت های رستوران است.

در حوزه ی وبمستری نیز زمانی که یک وبسایت بزرگ را مدیریت میکنید باید اطلاعات کاملی در همه زمینه های سایت داشته باشید،اطلاعاتی مانند برنامه نویسی تحت وب ، تولید محتوا  ، بازاریابی دیجیتال و غیره.اما لازم نیست خود شما محتوا تولید کنید و به سوالات کاربران سایت پاسخ دهید.

برای آنکه بتوانید به یک وبسمتر حرفه ای تبدیل شوید باید بتوانید حتر اگر روزی تمام مشارکت کنندگان در کار وبسایت سایت را رها کردند ، بتوانید برای مدتی تمامی کارهای مربوط به وبسایت را انجام دهید.برای این کار نیاز است تا اطلاعات خود را در همه زمینه های وب تقویت کنید.

اطلاعاتی مانند سئو وبسایت ، ابزارهای تجزیه و تحلیل، قسمت های فنی سایت و موارد دیگر.

کسانی که می‌خواهند یک وب‌مستر حرفه ای باشند باید بدانند که باید با مدیریت ابزارهای تحلیلی سر و کار داشته باشند و با در نظر گرفتن داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول زمان با همین ابزارها، دستورالعمل‌هایی را که باید در سایت انجام شود را به دیگر نیروهای وبسایت مانند تولید کننده مطالب سایت دیکته کنند.

چگونه یک وب مستر شویم ؟

افزایش تقاضا از سوی بازار و فرصت های خالی موجود برای متخصصانی که می توانند این نقش را پر کنند، بسیاری از افراد را به این بخش نزدیک تر کرده و کنجکاوی برای تبدیل شدن به یک وب مستر را افزایش داده است. از آنجایی که این نقش مسئولیتی است، شناخت مسیری که برای دستیابی به این موقعیت شغلی باید طی شود و انجام فعالیت های مرتبط به آن به بهترین شکل ممکن ضروری است.

برای کار در این بخش به مطالعه زیادی نیاز است، در واقع شما باید در بخش خود متخصص شوید. بهتر است در مورد آنچه برای وب مستر شدن باید مطالعه کنید تا بفهمید مسیر آموزشی که باید برای رسیدن به این هدف حرفه ای طی کنید و بتوانید فعالیت مورد نظر خود را انجام دهید چیست.

به وسیله دوره های آموزشی که در این ارتباط وجود دارد می توانید تبدیل به یک وبسمتر شوید.البته این روند کمی زمان بر است اما سریع تر از حالتیست که خود شما بخواهید به طور خوداموز مدیریت سایت را یاد بگیرید.

شما باید مهارت های مرتبط با وبسایت را فرا بگیرید و به مرور زمان اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید.

از جمله مهارت های مدیر وب سایت می توان به دانش زبان های برنامه نویسی اشاره کرد.

یک وب مستر خوب قبل از هر چیز باید دانش زبان های برنامه نویسی را داشته باشد ،این به آن معنا نیست که تمام زمان های برنامه نویسی را به طور کامل یاد بگیرید، بلکه باید حداقل دانش اولیه ای از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی به خصوص زبان های برنامه نویسی تحت وب را داشته باشد.

برای مثال زبان هایی مانند javascript، html ، css

یک وب مستر خوب باید راجع به سئو و به طور کلی محتوا و بهینه سازی وب سایت اطلاعات داشته باشد. اگرچه برای پروژه‌های بزرگ‌تر نیازی نیست خودتان با محتوا سروکار داشته باشید، اما برای مدیر وب‌سایت دانستن استراتژی‌های بهینه‌سازی اصلی سایت ضروری است.

به منظور پر کردن این موقعیت به مناسب ترین روش، مدیر وب سایت باید استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل ، نظارت بر عملکرد پروژه و بررسی اینکه مسیر درست دنبال می شود را بیاموزد.
ابزارهای یک وب مستر

در میان ابزارهای یک وب مستر ابزارها و نرم افزارهای متعددی وجود دارد که می تواند برای کسانی که این فعالیت حرفه ای را انجام می دهند مفید باشد. به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس اساسی است که می تواند برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت و شناسایی هر صفحه یا عنصری که باید برای بهبود عملکرد آن بهینه شود، استفاده می شود.

 

 

سرویس بک لینک