تبلیغات کلیکی PPC یا پرداخت به ازای کلیک چیست؟

ppc چیست ؟

میخواهید برای بازار تجاری خود قدمی بزرگ برداشته و در کسب و کار خود پیشرفت داشته باشید ، اما نمیدانید از کجا باید شروع کنید . 

در مقابل روش های زیادی که وجود دارد ما در این مقاله به معرفی بهترین بخش از تبلیغات آنلان میپردازیم .

 

تبلیغات کلیکی 

نوعی از تبلیغات است که شما در آن زمانی پول پرداخت میکنید که کاربران روی لینک آگهی شما کلیک کنند . به بیان دیگر شما به ازای هر کلیک روی آگهی خود هزینه ای را پرداخت میکنید . به نوعی میتوان آن را خرید هدفمند بازدید برای سایت دانست .

جمله ی معروفی هست که میگوید : اگر صد کیلومتر از رقبایتان عقب باشید به وسیله PPC میتوانید بلند شوید و بدوید! ، به دلیل گستردگی استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی کمتر کارفرمایی برای معرفی محصول خود از تراکت ها و تبلیغات رادیویی یا تلفنی و غیره استفاده میکند کارفرما ناچار است برای گسترش بازار فروش خود و کسب سود بیشتر روش های منسوخ شده را کنار گذاشته و به روش های نوین روی بیاورد .

افزایش میزان استفاده از تبلیغات کلیکی و کاربردی بودن آن هر کارفرمایی را موجاب به سرمایه گذاری روی این نوع از تبلیغات میکند . تبلیغات کلیکی میتواند در یوتیوب،توییتر،اینستاگرام،مایکروسافت،فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی هم استفاده شود ، اما بهترین نوع “تبلیغات کلیکی” ،استفاده از آنها در موتورهای جست و جو است زیرا نرخ جست و جوی کاربران برای خرید محصولاتشان در موتورهای جستو بسیار بالاتر از دیگر قسمت ها است . به علاوه وقتی کاربری قصد خرید یک محصول را دارد با کلیک بر روی لینک میتواند آنلاین سفارش خود را انجام دهد .

در تبلیغات کلیکی Google ads مشهور ترین کمپانی ارائه کننده ی آن است . تعیین جایگاه در نتایج گوگل برای تبلیغات کلیکی گوگل ادز ،به صورت مزایده ای و حراج خواهد بود . در چگونگی تعیین جایگاه برای گرفتن رتبه های برتر در گوگل فقط هزینه ی بیشتر مطرح نیست و تبلیغ کننده باید در زمینه ی کیفیت محتوای تبلیغاتی و عوامل دیگر نیز قوی عمل کند . در واقع هزینه به علاوه کیفیت تبلیغ دو فاکتور اساسی برای تعیین جایگاه لینک تبلیغ کننده است .اما کیفیت در اینجا به چه معناست؟ 

تعیین کیفیت تبلیغات آنلاین با نوع و مقدار استفاده از یک کلمه یا عبارت که در یک بازار خاص بولد است صورت میگیرد . تبلیغات پرداخت به ازای کلیک به صورت کلمات یا عبارات کلیدی عمل میکند . فرض کنید میخواهید در حوزه ی فروش لوازم موسیقی فعالیت کنید ، ابتدا باید بفهمید که در این بازار چه کلمات یا عباراتی به عنوان کلمات یا عبارات کلیدی شناخته شده اند . مثلا خرید گیتار الکتریک ، خرید گیتار یاماها و … ، در مرحله ی بعدی باید با یک سری از کلمات دیگر و جست و جوی بیشتر عبارات خود را بهینه و برتر از رقبایتان کنید ، مثلا خرید گیتار به صورت اقساط ، خرید گیتار 20 درصد آف ، و… 

در واقع این عبارات باید عباراتی باشد که کاربران آنها را در موتورهای جست و جو تایپ میکنند ، پس در مزایده برای تبلیغات کلیکی همواره دو اصل تاثیر گذار است : بودجه ی شما ، کیفیت تبلیغ شما 

هرچقدر کیفیت کلمات کلیدی بیشتر باشد ، هزینه ای ک به ازای هر کلیک پرداخت میکنید کمتر خواهد بود . حتی اگر چند برابر رقبایتان هم پول پرداخت کنید اما در زمینه کلمات کلیدی ضعیف عمل کنید شانس پشت سر گذاشتن آن ها را در نتایج جست و جو نخواهید داشت . برای اینکه در حراج گوگل برنده شوید ، دادن حداکثر پیشنهاد کافی نیست . برای تعیین جایگاه شما عوامل زیادی تاثیر گذار خواهند بود . از عوامل دیگر که زیر عنوان کیفیت است میتوان به سرعت بارگذاری سایت و سهولت جست و جو و خرید کاربران در سایت اشاره کرد .

 

مزیت استفاده از تبلیغات کلیکی 

با هر بودجه ای میتوان از این نوع تبلیغ استفاده کرد . اما به دلیل رقابتی بودن بازار طبیعتا صرف هزینه ی بیشتر موجب افزایش کیفیت و گرفتن ورودی های بیشتر و در نتیجه سود بیشتر خواهد بود . در تبلیغات کلیکی برای بروز رسانی و جایگزین کردن محصولات پول پرداخت نمیکنید و میتوانید در بازه های زمانی متفاوت نسبت به تغییر و ویرایش تبلیغات اقدام کنید . هزینه ای که شخص بابت تبلیغات میدهد در مقابل سود حاصل از فروش محصولات ناچیز است . شاید شما به ازای هر کلیک 5000 هزارتومان پرداخت کنید اما با فروش محصول خود به قیمت 500000 تومان تنها به یکی از ورودی های سایت سود خوبی داشته باشید .

به دلیل اینکه ورودی های سریع را ارائه میدهد میتواند تاثیر عمده ای در فروش داشته باشد . در PPC علاوه بر فروش محصول میتوانید به معرفی نام برندتان کمک کنید .

اگر اصولی از آن استفاده شود میتواند به سئو منجر شود . برای بیشتر کسب و کارها که میخواهند بازارشان را گسترش داده و به سود دهی قابل قبولی برسند تردید وجود دارد که از تبلیغات کلیکی استفاده کنند یا سئو . 

سئو به تنهایی نمی تواند فروش شما را تضمین کند . استفاده از سئو نیازمند صرف زمان زیاد و رعایت نکته های زیادیست که با وجود رقبای زیاد رسیدن به نتیجه ی مطلوب سخت صورت میگیرد ، اما با ppc در عرض چند ساعت در نتایج نشان داده خواهید شد . پیشنهاد این است که از هر دوی آنها استفاده شود .

تبلیغات کلیکی میتواند ورودی های زیادی را برای سایت شما پدید آورد(افزایش نرخ کلیک) و از آنجایی که این ورودی ها ارگانیگ هستند مدت زمان زیادی در سایت شما به گشت و گذار می پردازند و موجب افزایش ترافیک سایت میشوند(کاهش نرخ بانس ریت) .

در کنار این اگر از یک متخصص سئو بخواهید سایتتان را از لحاظ سئو تکنیکال برای افزایش رتبه بهینه سازی کند،میتوانید برای مدت زیادی سایت خود را در نتایج اولیه ی گوگل و دیگر موتورهای جست و جو ببینید . 

دلیل درگیر استفاده از سئو همزمان با پرداخت به ازای تبلیغات کلیدی این است که در تبلیغات کلیکی سایت شما برای مدت زمان محدودی در نتایج نشان داده میشود .

در واقع تبلیغات کلیکی به صورت شارژ بودجه است . در ابتدا شما مبلغی را واریز میکنید ، بعد از هر کلیک بر روی لینک شما ، مبلغی از بودجه ی کلی کسر میشود و این روند آنقدر ادامه دارد تا بودجه صفر شود .

اگر بخواهید میتوانید بودجه ی خود را شارژ کنید اما در صورت شارژ نکردن بودجه لینک شما حذف خواهد شد .

در ایران به دلیل تحریم نمیتوان از گوگل ادز استفاده کرد اما راه های جانبی وجود دارد یا میتوان از کمپانی های دیگر ارائه کننده ی تبلیغات استفاده کرد .