رابط کاربری وب سایت UI – بهبود تجربه کاربری وبسایت

چگونه  می‌توان تجربه کاربری وب‌سایت را بهبود  بخشید ؟  این سؤالی است که چندین سال است که ذهن بسیاری از متخصصین حوزه وب را به خود مشغول کرده است. بهبود تجربه کاربری وبسایت تاثیر بسیار زیادی در موفقیت یک وبسایت، فروش بیشتر سایت و افزایش بازدیدکنندگان سایت دارد.

برای بهبود تجربه کاربری سایت باید به نکات زیر توجه کنید:

مشخص کردن هدف سایت

تمرکز بر روی محتوا

بهبود ناوبری وبسایت

بررسی تجربه کاربران سایت

چرا باید به بهبود تجربه کاربری سایت توجه کرد ؟

وب دنیایی بسیار رقابتی است که در آن هر کسب و کاری برای جلب توجه کاربران تلاش می کند. در این فضای دیجیتال، مشتری در مقابل صفحه نمایش خود تنهاست و بنابراین به احساسات خود وابسته است. برندهای بزرگ در اینترنت به سرعت متوجه این موضوع شدند و فرآیند UX را در متدولوژی های خود وارد کردند. حالا اگر تجربه ای که ارائه می دهید خوب نباشد، کاربر به سراغ سایت های دیگر خواهد رفت. به همین دلیل است که تجربه کاربری چندین سال است که در مرکز توجه طراحان سایت قرار داشته است.

آمارها نشان می دهد که 68% از کاربران اینترنت به دلیل تجربه کاربری بد ، سایت را ترک می کنند.
به همین دلیل است که اهمیت بهبود تجربه کاربری سایت قابل درک است. اما دنیایی از تئوری تا عمل وجود دارد. مقالات در مورد تجربه کاربر در وب فراوان است. اما گاهی اوقات راهیابی بین تاکتیک هایی که برای شما کاربرد ندارد و پیشنهادات متناقض دشوار است.

 

شرکت سئو سایت

 

در این مطلب به نکات بهبود تجربه کاربری سایت خواهیم پرداخت.

چگونه از این نکات استفاده کنیم؟

این نکات به ترتیب مراحل یک پروژه آورده شده اند.بنابراین با توجه به کسب و کار، هدف و اینکه در چه مرحله ای هستید می توانید از این نکات استفاده کنید.

نکاتی برای بهبود تجربه کاربری سایت

نکته 1: هدف سایت خود را مشخص کنید
این قسمت پایه و اساس هر تجربه کاربری است.

استراتژی هدف سایت به طور کلی به 2  عنصر تقسیم می شود  :  اهداف محصول و نیازهای کاربر.کار مداوم برای ایجاد تعادل بین این دو عنصر هم هدف واقعی و هم بزرگترین چالش روش UX است.

اگر می خواهید تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشید، باید بتوانید به مهم ترین سوالات مانند سوالات زیر پاسخ دهید:

هدف سایت شما چیست؟ فروش محصولات ؟ آیا باید اطلاعاتی در مورد فعالیت خود بدهید؟ ترفند شما برای ایجاد تعامل چیست؟

چگونه می توان به این هدف دست یافت؟ از طریق تبلیغات؟ استفاده از بازاریابی پیامکی؟تبلیغات شبکه اجتماعی؟

این هدف چگونه اندازه گیری می شود؟ تعداد افرادی که در سایت شما ثبت نام کرده اند؟ تعداد محصولات فروخته شده؟

کاربران شما چه کسانی هستند؟ چه انتظاراتی از سایت شما دارند؟

این کاربران به دنبال یافتن چه محتوایی هستند؟ مقاله ها؟ محصولات ؟ اطلاعات در مورد شرکت؟

این مرحله از تعریف پروژه بسیار مهم است. پس باید در قدم اول بدرستی از انتظارات خود و کاربرانتان از سایت آگاه باشید.روشن شدن پاسخ این سوالات به همه افراد درگیر در پروژه اجازه می‌دهد تا در یک جهت تلاش کنند تا یک تجربه خوب به کاربران ارائه کنند.

برای این منظور مراحل زیر را طی کنید :

اهداف سایت خود را برای کسب و کارتان در  راستای هویت برندتان تعریف کنید  و اثربخشی آن را بسنجید.

انتظارات کاربران خود را تعریف کنید

تمام جنبه ها را به وضوح روشن کنید تا بتوانید همه تیم (طراح سایت، محتوا نویس و…) را در فرآیند مشارکت دهید و مطمئن شوید که همه دیدگاه ها همسو هستند.

نکته 2: روی محتوا تمرکز کنید

اساساً وب از گذشته مجموعه‌ای از صفحات متنی و تصاویری بود که توسط لینک‌ ها به هم پیوند می‌خوردند. در عصر کلان داده و اطلاعات انبوه، هیچ چیز تغییر نکرده است: کاربران در جستجوی محتوا از صفحه ای به صفحه دیگر حرکت می کنند.

محتوای آنلاین شما به کاربر این امکان را می دهد که شما را بسنجد و این برخلاف فضای فیزیکیست که کاربر می تواند محصول را لمس و بو کند. به همین دلیل است که کاربر صفحات را اسکن می کند و به دنبال اطلاعاتی است که به دنبال آنست و آگاهانه یا ناخودآگاه ایده ای از برند و پیشنهاد شما در طول مسیریابی جست و جو در ذهن خود ایجاد می کند.

علاوه بر این، محتوا یادآوری است که همیشه به خودی خود یک هدف نیست. جستجوی محتوا اغلب دارای  قبل  و  بعد ، هدف و عملی  است که پس از مصرف آن آغاز می شود.بنابراین کل این سفر کاربر باید در نظر گرفته شود.

پس فراتر از ارزش واقعی محتوا، به  این فکر کنید که کاربر سایت شما چگونه  آن محتوا را پیدا  کرده  و پس از مشاهده ی آن به دنبال چه چیزی است و سپس باید تلاش کرد که دسترسی کاربران به محتوا آسان تر شود.

برای این منظور طبق مراحل زیر پیش بروید :

مرحله 1. محتوای کاربر محور ایجاد کنید  : ایجاد مطالب به صورت ساده و مستقیم،پرهیز از مقدمه ی طولانی و آوردن اصل مطلب در پاراگراف های ابتدایی

مرحله 2. محتوای خود را بهبود بخشید و به آن بال و پر بدهید  : سلسله مراتب اطلاعات واضح، محتوای پیشنهادی در زمان مناسب، شخصی سازی محتوا.

مرحله 3. محتوای خود را از طریق طراحی صفحات خود تقویت کنید  : تایپوگرافی های قابل خواندن، صفحات ساختار یافته، رسانه هایی که توضیحات متنی را نشان می دهند.

مرحله 4. تجربه فراتر از جستجوی محتوا را در نظر بگیرید  : ابزارهای راحتی خواندن (شاخص زمان مطالعه، نوار پیشرفت، خلاصه)، شبکه (محتوای مشابه، محتوای توصیه شده).

نکته 3: بهبود ناوبری وبسایت

در تحقیقات انجام شده، فروشگاه های فیزیکی و سایت های تجارت الکترونیک مقایسه شده اند.

در هر دو مورد، مشتری به دنبال چیزی خاص (محصول، اطلاعات) است و در هر دو مورد برای یافتن چیزی که به دنبالش است به تابلوها متکی است. با این حال، در یک فضای دیجیتال، کاربر از بسیاری از مواردی که در یک فضای فیزیکی دارد محروم می شود: مفهوم مقیاس، مکان، جهت، مشاوران فروش و…

بنابراین ساختار (و در نتیجه ناوبری) یک سایت بسیار مهم است. ناوبری عملکردهای مختلفی برای کاربر دارد. بنابه تعریفی ، هم یک نقطه مرجع و هم یک راهنمای کاربری برای سایت است.

ناوبری سایت موضوع گسترده ای است، اما  به خاطر داشته باشید که یکی از مهم ترین مسائل برای قابلیت استفاده سایت شما است و بنابراین  یک نکته مهم برای بهبود تجربه کاربر است.

برای این منظور طبق مراحل زیر پیش بروید :

مرحله 1. ساختار سایت خود را  ایجاد کنید: یک ساختار درختی بر اساس محتوای خود ایجاد کنید تا بخش ها و سطوح مختلف سایت به درستی شناسایی شوند.

مرحله 2. پیمایش کاربر را در نظر بگیرید  : سرفصل ها را ساده نگه دارید، از اصطلاحات فنی یا اصطلاحاتی پیچیده خودداری کنید، و محتوای سایت را مطابق با طرز فکر کاربران تنظیم کنید.

نکته 4: تجربه کاربران سایت را بررسی کنید

در مورد کاربران خود تحقیق کنید و تا حد امکان داده های بیشتری در مورد کاربران وبسایت خود (نیازها، زمینه، عادات و غیره) جمع آوری کنید تا بتوانید تجربه کاربری سایت خود ار بهبود بخشید و نواقص سایت را در این زمینه برطرف کنید.

از کاربران خود در مورد سایت بپرسید ،برای مثال یک نظرسنجی رضایتمندی از سایت ایجاد کنید تا دید بهتری از کیفیت وبسایت خود داشته باشید.

ابزارهای نظارت رفتار کاربران را نصب کنید.این ابزارها به ابزار آنالیز رفتار کاربران نیز معروفند و اگر سایت وردپرسی دارید به راحتی می توانید با نصب افزونه هایی مانند Simple History و Activity Log رفتار کاربران سایت را بررسی کنید.

از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده کنید  : به عنوان مثال، Google Analytics،  داده های به روز زیادی را در مورد کاربران و عملکرد کلی سایت در اختیار شما قرار می دهد.

سفارش خدمات طراحی UI و UX

 

 

 

سفارش بک لینک سایت